prostor pro sdílení inovací ve vzdělávání, příkladů dobré učitelské praxe
Projekt Pedagogické křižovatky jsou setkání odborné pedagogické veřejnosti s odborníky, kteří publikují o aktuálních tématech zaměřených na výchovu, vzdělávání, rozvoj gramotností s důrazem na čtenářství, psychologickou podporu, wellbeing ve školách a další aktuální témata formou přednášek a workshopů v Pedagogické knihovně J. A. Komenského a Pedagogickém muzeu J. A. Komenského.
Cílem projektu je vytvořit prostor a podmínky pro přednášky, semináře a workshopy určené pedagogickým pracovníkům mateřských, základních a středních škol, ve kterém, by v souladu se strategií vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+, bylo možné propojovat aktivní pedagogy z praxe s odborníky na inovace ve vzdělávání a témat souvisejících s motivací pedagogických pracovníků. Koncept široké přístupnosti pro odbornou pedagogickou veřejnost zahrnuje i propojení studentů středních a vysokých pedagogických škol s aktivními učiteli a může se tak podílet na neformální pregraduální přípravě studentů.
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského je významným badatelským centrem s celostátním dosahem orientovaným na dějiny českého školství, pedagogiky, učitelstva a vzdělanosti v návaznosti na život, dílo a odkaz J. A. Komenského; věnuje se rovněž dokumentaci těchto oborů. Je jediným českým pedagogickým muzeem, které se na centrální úrovni komplexně zabývá dějinami školství, učitelstva a vzdělanosti. Pedagogická knihovna J. A. Komenského je specializovaná veřejně přístupná vědecká knihovna. Shromažďuje fond domácí a zahraniční literatury, informačních pramenů a zdrojů z oblasti výchovy, vzdělávání, školství a příbuzných společenských věd. Nejčastějšími uživateli knihovních služeb jsou učitelé z praxe, kteří hledají informační podporu při řešení výzev, jež současná pedagogická praxe přináší. V posledních letech je to téma inkluze, distanční výuky a nejnověji též psychické zdraví žáků a studentů.
Rádi bychom pomohli pedagogům lépe se orientovat v možnostech řešení těchto výzev. Projekt Pedagogické křižovatky zahrnuje přípravu pravidelných setkání s odborníky, kteří témata současných výzev řeší.
Setkání se odehrávají střídavě v knihovně v Jeruzalémské 12 a v muzeu ve Valdštejnské 20.
Témata projektu:
1. okruh témat - výzvy současné pedagogiky (např. psychologie učitele a podpora zvládání zátěže, řešení dopadů distanční výuky na žáky)
2. okruh témat – podpora čtenářství dětí ve výuce (např. vliv dětského čtenářství na školní úspěch, seznamy doporučené četby, biblioterapeutické postupy při práci s dětským čtenářem, nové formy práce s knihou)
3. okruh témat – didaktika historických pedagogických témat a jejich přesah do současnosti (využití nových edukativních forem, osobnosti pedagogiky J. A. Komenský, Přemysl Pitter, V. F. Suk)
Program:
Čtvrtek 21. 8. 2025, 16:30 – 18:00
Milada Záborcová: Neplatí, že vyšší bere, aneb jak na (sou)hru generací ve vzdělávacím procesu
Ve školním prostředí se potkává více generací, od žáků až po seniory. Každá z nich přináší odlišný způsob myšlení, komunikace i vnímání autority. Někdy se tyto rozdíly stávají zdrojem napětí, jindy mohou být cenným potenciálem pro růst, porozumění a inovaci. Přednáška se zaměří na klíčové momenty, kde dochází k průsečíkům mezi generacemi, a nabídne přístupy, jak s nimi citlivě a tvůrčím způsobem pracovat. Zastavíme se u témat jako jsou důvěra, respekt, proměna role učitele či jazyk mezi generacemi. Společně budeme hledat cestu, jak vést (sou)hru generací nikoli podle věku či formální autority, ale podle skutečného vzájemného souznění a spolupráce.
Pedagogické muzeum J. A. Komenského, Valdštejnská 20, Praha 1
VSTUP VOLNÝ
Více informací později.
Čtvrtek 31. 7. 2025 9:00 - 12:00 hodin
Richard Papík: Informační zdroje pro pedagogické účely a vyhledávací (rešeršní) postupy
Účastníci se během setkání seznámí s širokým spektrem informačních zdrojů, vhodných pro využití ve vzdělávání a pedagogické praxi. Vyzkouší si způsoby vyhledávání informací nejen v databázích a digitálních knihovnách, ale i ve volných zdrojích a také s pomocí umělé inteligence. Vlastní notebook nebo tablet s sebou – není podmínkou.
Seminář je určen pro pedagogické pracovníky všech stupňů vzdělávání i odbornou veřejnost, studenty a odbornou knihovnickou veřejnost.
Pedagogická knihovna J. A. Komenského, Jeruzalémská 12, Praha 1
VSTUP VOLNÝ, NUTNÁ REGISTRACE – registrační formulář a více informací zde.
Středa 28. 5. 2025, 16:30 – 18:00
Beseda s autory a autorkami, které získaly ocenění Kniha dětského srdce
cena V. F. Suka za rok 2024 v anketě dětí o nejoblíbenější dětskou knihu a v kategorii Cena odborné poroty/učitelů. Autorky představí své knihy a účastníci dostanou prostor pro otázky.
Pedagogická knihovna J. A. Komenského, Jeruzalémská 12
VSTUP VOLNÝ
Medailonek autorek a více informací zde.
23. 4. 2025 16:30 – 18:00
Martin Šmok: Digitální platformy IWitness a IWalks v české škole
Účastníci se seznámí s Archivem vizuální historie, českým obsahem platformy IWitness a s aplikací IWalk v kontextu vzdělávání v České republice. Společně se zamyslí nad možnostmi, jak svědectví pamětníků a existující lekce využívat nejen při poznávání lokální historie coby součásti světových dějinných událostí, ale také v rámci výuky mediální gramotnosti, výuky cizích jazyků, rozšiřování digitálních kompetencí či v hodinách náboženství.
Pedagogické muzeum J. A. Komenského, Valdštejnská 20, Praha 1
VSTUP VOLNÝ
Medailonek autora a více informací zde.