15. 9. 2025
Na přednášku Petry Bubeníčkové zveme všechny knihovníky, pedagogy a další zájemce o téma. Další setkání z cyklu Pedagogické křižovatky se odehraje v pondělí 15. 9. 2025 v 16:30 v Národní pedagogické knihovně J. A. Komenského v Jeruzalémské 12, Praha 1. Vstup volný.
Systematická práce s texty s biblioterapeutickou složkou podporuje seberozvoj dětí, dospívajících i dospělých. Přestože bývá formativní funkce literatury často opomíjena, četba spojená s aplikací vhodné metodiky představuje účinný nástroj pro rozvoj kognitivní i emocionální složky osobnosti.
Přednáška se zaměří na možnosti využití vývojové biblioterapie v knihovnách nebo v prostředí školy. Účastníci se seznámí s vybranými metodami a technikami, které lze uplatnit ve školní praxi i při práci s čtenáři v knihovnách. Na konkrétních příkladech budou ukázány způsoby práce s textem v hodinách literární výchovy i v knihovnických programech zaměřených na podporu čtenářství a osobnostní růst.
Medailon:
Mgr. Petra Bubeníčková, Ph.D., působí na Katedře českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové. Odborně se věnuje dětské literatuře, vývojové biblioterapii a didaktice literatury. Zabývá se též terapeutickým vlivem knihy na čtenáře. Je autorkou unikátních čtenářských karet Kouzelná cesta a spoluautorkou čítanek a metodik pro první i druhý stupeň základní školy. Jako spoluautorka se podílela na monografiích věnovaných čtenářské gramotnosti: Kontexty čtenářství, Rozměry čtenářství a Čtenářství v souvislostech. Nyní vychází její monografie Biblioterapie v pedagogické a knihovnické praxi.
Více o projektu Pedagogické křižovatky najdete na této stránce:
https://npmk.gov.cz/pro-skoly/vzdelavaci-programy/pedagogicke-krizovatky