Bzukot školních zahrad. Od tereziánských reforem po současnost

Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského představuje novou odbornou publikaci historika Jana Šimka s názvem Bzukot školních zahrad. Kniha je první ucelenou studií věnovanou dějinám školních zahrad v českém školství.

Slavnostní představení knihy proběhne 21. října 2025 v 16:30 v prostorách Národního pedagogického muzea J. A. Komenského ve Valdštejnské ulici 20, Praha 1 – Malá Strana. Patronem knihy je profesor Martin Holý, ředitel Historického ústavu Akademie věd ČR, který také pronese úvodní slovo. Na událost přijal pozvání rovněž státní tajemník Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Andrys a další významní hosté.

Součástí slavnostního podvečera bude divadelní etuda inspirovaná historickými školními stromkovými slavnostmi v podání občasného muzejního ochotnického souboru.
Na místě bude možné knihu zakoupit a setkat se s autorem.

Večer bude zároveň rozloučením s výstavou Bzukot školních zahrad. Ekologická výchova v proměnách času, která končí 2. 11. 2025

 

O knize

Školní zahrady se staly od poslední třetiny 19. století neodmyslitelnou součástí školních areálů a zůstaly jí dodnes. Navzdory svému významu se ale otázka vývoje a využití školních zahrad dosud nestala předmětem souvislejšího historicko-pedagogického výzkumu. Předkládaná publikace si klade za cíl tuto mezeru vyplnit. Prvních pět kapitol představuje vývoj školních zahrad v chronologickém rámci od vydání Všeobecného školního řádu roku 1774 až po současnost. Poslední dvě kapitoly jsou tematické a věnují se chovu bource morušového a včelaření ve školách.

Každá z chronologických částí nejprve shrnuje základní vývojové tendence v oblasti celého školství, následuje rozbor legislativy věnované speciálně školním zahradám. Kombinací celé škály pramenů – od úředních vyhlášek a nařízení přes pedagogické časopisy, učebnice, specializované příručky až po prameny osobní povahy – autor ukazuje proměny přístupu k využití zahrady pro pedagogické účely (využita je i německojazyčná literatura, protože školy s německým vyučovacím jazykem byly do roku 1945 nepominutelnou součástí školství v Českých zemích).

Důležitou součástí publikace je její obrazová stránka. Základem pro bohatý ilustrační doprovod se stala rozsáhlá sbírka školních obrazů a fotografií Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského. Reprodukovány jsou ale i fotografie, plány a výkresy z řady dalších paměťových institucí, často se jedná o nově objevené a dosud neznámé materiály. 

„Školní zahrada je ještě dnes pro řadu pamětníků socialistického školství synonymem pro nepříliš oblíbené pěstitelské práce. Záměrem publikace je tento dojem rozptýlit a ukázat, že školní zahrada byla v dějinách našeho školství významnou a mnohostranně využitelnou součástí výukového a výchovného procesu.,“ říká autor Jan Šimek, historik a dlouholetý pracovník muzea.

 

O autorovi

Jan Šimek (*1978) vystudoval dějepis na Pedagogické fakultě UK a doktorské studium českých dějin na Filozofické fakultě UK. V Národním pedagogickém muzeu J. A. Komenského působí od roku 2009, aktuálně jako šéfredaktor odborného časopisu Historia scholastica. Věnuje se dějinám školních budov, školních předmětů a vzdělávání v souvislostech. Mezi jeho záliby patří zahradničení a včelaření, kterému se aktivně věnuje i v praktické rovině.