Jak na evaluaci alternativního školství : případ ScioŠkol

Druh
Popis

autoři Adam Lalák a Daniel Jirát, který otiskl časopis Řízení školy : odborný měsíčník pro ředitele škol, roč. 21, č. 10 (2024), s. 30-32.

Článek se zaměřuje na výzvy spojené s hodnocením kvality vzdělávání v alternativních školách. Autoři poukazují na problematiku srovnávání výsledků žáků těchto škol s žáky z klasických škol, přičemž zdůrazňují rozdíly v socioekonomickém a hodnotovém zázemí žáků a specifické vzdělávací cíle alternativních škol. Na příkladu ScioŠkol, které kladou důraz na rozvoj kompetencí místo tradičního vštěpování znalostí, představují metodologii výzkumu, která zahrnuje tvorbu kontrolních skupin a zkoumání kompetencí, jako je schopnost řídit vlastní učení. Studie odhaluje, že absolventi ScioŠkol vykazují větší samostatnost a lepší dovednosti v plánování a sebehodnocení, zatímco se méně drží tradičních hodnot, jako je poslušnost. Článek zdůrazňuje, že výzkum alternativního školství může přinést nové poznatky, ale zároveň vyžaduje specifické přístupy ke sběru a interpretaci dat.