Knihovna doporučuje
autor Radka Charvátová, který otiskl časopis Učitelský měsíčník : odborný časopis pro pedagogy, roč. 6, č. 4 (2025), s. 26-27.
Článek pojednává o problematice stresu u dětí ve školním prostředí. Analyzuje příčiny stresu, mezi které patří především vysoké nároky na výkon, šikana, strach z neúspěchu, přetížení aktivitami a rodinné problémy. Nabízí ucelený pohled na možnosti řešení stresu z perspektivy učitelů i rodičů. Doporučuje konkrétní strategické přístupy, jako jsou vytváření pozitivního klimatu ve třídě, individuální přístup k žákům, podpora otevřené komunikace, relaxační techniky a rozvoj emoční inteligence.
autor Jan Kulhánek. Praha : Portál, 2025.
Kniha rozebírá klíčová témata, jako jsou mezigenerační vztahy, výchovné styly, absence lásky, hranic či bezpečí v rodině, a jejich vliv na emocionální a psychický vývoj dětí. Autor nabízí čtenářům nejen teoretický pohled na rodinu jako instituci, ale také praktické příklady a příběhy ze své praxe.
autor Miroslava Kovaříková, který otiskl časopis Historia scholastica : mezinárodní časopis pro dějiny výchovy a vzdělávání : international review for history of education, roč. 10, č. 2 (2024), s. 263-289.
Příspěvek se věnuje školnímu vzdělávání i adekvátní přípravě učitelů v oblasti bezpečnostní problematiky a výchovy k civilní obraně na našem území ve 20. a 21. století. Rozděluje ho do několika historických etap podle společensko-politického upořádání (do r. 1918, 1918-1938, 1945-konec 50. let, 1960-konec 80. let). Analyzuje současný stav, kdy si školy vytvářejí vlastní vzdělávací programy v oblasti bezpečnosti.
autoři Simona Dobešová Cakirpaloglu a Panajotis Cakirpaloglu. Praha : Grada, 2025.
Monografie poskytuje ucelený přehled vybraných témat sociální dynamiky ve vztahu k rizikovému chování dospívajících. První část se zaměřuje na sociálněpsychologický přístup ke klíčovým aspektům struktury, dynamiky a vývoje různých sociálních skupin a na nejčastější jevy vyplývající ze vztahu mezi jedincem a skupinou jako sociálněpsychologickou entitou. Druhá část monografie je věnována empirickému výzkumu vlivu vrstevnických skupin na rizikové chování dospívajících v České republice.
autoři Jan Fiala, Marika Hrubešová a Tomáš Roskovec, který otiskl časopis Rozhledy matematicko-fyzikální : časopis pro studující středních škol a zájemce o matematiku, fyziku a informatiku, roč. 99, č. 4 (2024), s. 16-27.
Článek prezentuje praktické aplikace harmonického průměru ve fyzice, finančnictví a ekonomii. Autoři definují harmonický průměr a jeho varianty, poté demonstrují jeho využití v různých oblastech. Ve fyzice jsou to výpočty průměrné rychlosti, hustoty směsí a slitin, času výroby strojů a paralelních elektrických obvodů. V ekonomické části článek ukazuje použití při stanovování průměrných cen zboží, analýze akciových portfolií a měnových kurzů.
autor Tomáš Janík. Brno : Masarykova univerzita, 2025.
Sbírka dvanácti rozhovorů, které vedl Tomáš Janík s představiteli české i zahraniční pedagogiky na téma obraty ve výchově a vzdělávání. Dotazovaní své odpovědi situovali do širšího časového rámce. Často do období modernity - zejména reformně pedagogického hnutí z přelomu 19. a 20. století.
autoři Linda Koutová a Iva Traxmandlová, který otiskl časopis Arnica : acta rerum naturalium didactica : časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání, roč. 2024, č. 1-2 (2024), s. 29-35.
Článek popisuje využití mobilního telefonu pro dokumentaci pozorování mikroskopování rostlin na základní škole. Popisuje metodiku přípravy nativních preparátů z osmi běžně pěstovaných pokojových rostlin, jako jsou vánoční kaktus, lopatkovec, toulitka apod.. Každá z rostlin je ve stručnosti popsána. Ppopis obsahuje zařazení do čeledi a rodu, oblast výskytu apod. Využití mobilního telefonu motivuje žáky k pečlivější práci a usnadňuje zpětnou analýzu pozorovaných objektů.
autor Michal Kolář. Praha : Portál, 2025.
Věnuje se léčbě šikany a obrací pozornost na nové skutečnosti, jako je kyberšikana, šikana učitelů, projevy šikany v mateřských školách. Jedna kapitola se věnuje rodičům, kteří hledají pomoc při šikanování svých dětí.
autor Dagmar Petišková, který otiskl časopis Komenský : časopis pro učitele základní školy, roč. 149, č. 1 (listopad 2024) (2024/2025), s. 28-33.
Příspěvek se zaměřuje na problematiku přepisu ukrajinských jmen do češtiny, která je čím dál aktuálnější vzhledem k rostoucímu počtu ukrajinských dětí ve školách. Tyto děti přicházejí se jmény zapsanými v několika variantách: v ukrajinské cyrilici, anglické latince a české latince. Autorka poukazuje na nejednoznačnost a problémy spojené s přepisem jmen, zejména pokud jde o příjmení, která se v českém prostředí mnohdy přepisují nesprávně. Dále se zabývá rozdíly mezi transliterací a transkripcí, což jsou dva způsoby přepisu cyrilice do latinky.
autor Denisa Hejlová. Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2025.
Představuje základní postupy, metody, nástroje a taktiky, které se ve strategické komunikaci uplatňují. Na zřeteli má přitom měnící se prostředí digitální komunikace a digitálních technologií. V neposlední řadě rozebírá důležitá etická dilemata.
autor Petr Husník, který otiskl časopis Učitelské noviny : týdeník pro učitele a přátele škol, roč. 128, č. 11 (2025), s. 7.
Autor se v textu věnuje nedávno představeným modelovým školním vzdělávacím programům (ŠVP), které mají školám sloužit jako pomůcka při tvorbě vlastního kurikula, ale jejich využití není povinné. Základní školy mohou vycházet z těchto modelů, přičemž mohou jednotlivé pasáže i upravit nebo je celé převzít. Tato flexibilita však dle autora vyvolává otázky ohledně tvorby učebnic. V souvislosti s tím se počítá s přípravou učebních opor, jež nebudou přímo učebnicemi, ale metodickými materiály pro učitele.
autoři Hana Kasíková, Josef Valenta (ed.). Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024.
Publikace je věnována kvalitativnímu zkoumání pojetí profese vysokoškolských učitelů připravujících budoucí učitele ZŠ a SŠ a jejich kariérních příběhů a akademických drah.