Knihovna doporučuje
autor Michaela Mlíčková Jelínková, který otiskl časopis Řízení školy : odborný měsíčník pro ředitele škol, roč. 22, č. 3 (2025), s. 53-55.
Článek se zabývá celosvětovým trendem regulace používání smartphonů ve školách, který se zintenzivnil po pandemii covidu-19. Desítky zemí, včetně většiny západní Evropy, zavádějí omezení (formou doporučení či legislativy) kvůli rostoucím důkazům o negativním vlivu smartphonů na soustředění, studijní výsledky, školní klima a socializaci žáků. Klíčovými impulsy pro regulaci jsou doporučení UNESCO a výsledky PISA 2022. I profesní organizace (např. ředitelé škol a učitelé) vyjadřují znepokojení. Řešení vyžaduje inovativní přístup a meziresortní dialog. Jako příklady zemí směřujících k regulaci jsou uvedeny Finsko a Francie.
autor Romana Straussová a kolektiv. Praha : Grada Publishing, 2025.
Kniha v první části seznamuje čtenáře s novými poznatky vědy z dětské psychiatrie, neurologie, genetiky, klinické logopedie, psychologie. PAS je zasazena do kontextu neuro-vývojových poruch, které se často vzájemně překrývají a ovlivňují diferenciálně-diagnostický proces. Představena je časná diagnostika i genetika u PAS. Další kapitoly přibližují nejčastější komorbidity u autismu (ADHD, epilepsie, vývojovou poruchu jazyka). Pozornost je věnována jak rodičovství dítěte s PAS, tak důležitým milníkům vývoje dítěte. Druhá a třetí část publikace představuje světově unikátní intervenční program O.T.A.® u batolat.
autor Veronika Fiedlerová, který otiskl časopis Speciál pro střední školy : příloha časopisu Řízení školy, roč. 2025, č. 1 (2025), s. 1-3.
Článek se zabývá problematikou efektivního učení u středoškoláků, s důrazem na práci s textem. Na základě výzkumu České školní inspekce a poznatků vývojové psychologie autorka poukazuje na rozpor mezi očekáváním samostatnosti žáků a jejich reálnými učebními návyky. Zjišťuje, že žáci často využívají neefektivní strategie, jako je opakované čtení a zvýrazňování textu, které vedou pouze k povrchnímu zapamatování.
autor Milan Šrámek. Zlín : Heuréka CZ, 2024.
Kniha věnovaná problematice zpětné vazby ve formativním modelu vzdělávaní. Autor si klade za cíl ukázat pedagogům zásadní rozdíl mezi tzv. "regulací", "korekcí" a "formací" žákova myšlení a učení.
autor Markéta Librová, který otiskl časopis Třídní učitel a vedení třídy, roč. 2025, č. 1 (I.čtvrtletí) (2025), s. 30-32.
Článek se věnuje diferenciaci výuky a tipům, jak lze výuku přizpůsobit různým skupinám žáků. Jsou představeny tři učební styly - styl vizuální, auditivní a kinetický. Prostřednictvím dotazníku může učitel zjistit, jaký učební styl převládá mezi jeho žáky a na základě zjištění výuku upravit. Pro ilustraci je uvedena aplikace diferenciace výuky u různých předmětů různých ročníků základních škol.
autor Jan Barták. Praha : Grada, 2025.
Kniha se ve svých kapitolách zabývá sociální inteligencí, utvářením a rozvíjením vztahů, konflikty a jejich řešením, uměním vyjednávat. Stranou nezůstávají ani problematické okruhy v rámci porozumění a dorozumění.
autor Michal Černý, který otiskl časopis Řízení školy : odborný měsíčník pro ředitele škol, roč. 22, č. 2 (2025), s. 15-16.
Článek se zabývá plánovanou změnou hodnocení žáků v nejnižších ročnících základních škol v ČR. Ministerstvo školství připravuje zrušení klasifikace známkami v 1. a 2. třídách ZŠ, které má být realizováno od září 2027 (1. třídy) a 2028 (2. třídy). Místo známek bude zavedeno slovní nebo kriteriální hodnocení. Hlavními důvody pro tuto změnu jsou negativní vliv známkování na vnitřní motivaci žáků a nízká vypovídací hodnota známek. Pro implementaci změny byla zřízena pracovní skupina, která připravuje metodickou podporu pro učitele. Cílem je podpořit formativní způsob hodnocení, který poskytuje žákům konkrétnější zpětnou vazbu a návrhy na zlepšení.
autor Erik H. Erikson. Praha : Portál, 2022.
Obsáhlá práce významného amerického psychoanalytika se zabývá fenoménem dětství a dětským vývojem ve vztahu ke společnosti. Dále rozpracovává i vývojové fáze v dospělosti a stáří.
autor Martina Švecová. Praha : Grada, 2025.
Tato kniha pomáhá rodičům připravit děti na bezpečné a zodpovědné zvládání digitálního světa.
autor Veronika Machurková, který otiskl časopis Poradce ředitelky mateřské školy : aktuální informace a praktické rady pro řízení mateřské školy, roč. 14, č. 5 (leden 2025) (2024/2025), s. 36-39.
Článek představuje několik způsobů, jak začít s výukou angličtiny v mateřské škole. Klade důraz na přirozenost zapojení cizího jazyka do běžného dne v mateřské škole. Je doporučeno kromě samotného mluveného slova používat gesta, mimiku, zapojit lze obrázky nebo různé hry. Mimo zapojení angličtiny do každodenního režimu lze využít lektora, nebo připravení kroužku anglického jazyka mimo učitelovu pracovní dobu.
autor Natálie Jaššová a Vlasta Holéciová, který otiskl časopis Školní poradenství v praxi : nový odborný časopis pro poradenské pracovníky, roč. 12, č. 1 (2025), s. 22-24.
Článek představuje komplexní pohled ředitelky ZŠ Mgr. Natálie Jaššové na roli a význam sociálních pedagogů ve školách. Rozebírá jejich klíčový přínos v oblasti zlepšování školní docházky, komunikace s rodinami, řešení šikany, podpory sociálně znevýhodněných dětí a administrativního odbřemenění učitelů. Zdůrazňuje aktuální problematiku financování pozic sociálních pedagogů, které je v současnosti zajištěno pouze prostřednictvím dočasných projektů. Jaššová navrhuje konkrétní systémová řešení včetně legislativního ukotvení pozice v zákoně o pedagogických pracovnících, začlenění do katalogu prací a zajištění trvalého financování ze státního rozpočtu.
autor Julie Arcoulin. Praha : Euromedia Group, 2025.
Někteří rodiče svým dětem ztěžují život a brání jim v rozvoji. Místo aby je podporovali, podkopávají jejich sebevědomí, manipulují s nimi a ovládají je. Autorka v optimistické, přímočaré a dojemné publikaci vysvětluje, jak rozpoznat toxické rodiče, jak se vymanit z jejich područí a zahojit si rány z dětství.