Knihovna doporučuje
autor KAN, který vydal časopis Týdeník školství, ročník 33, číslo 29-30 (2025), strana 13.
Článek se zabývá průzkumem mezi 1393 učiteli základních a středních škol v Česku a na Slovensku, který mapoval atmosféru ve třídách, psychický stav dětí a podporu pedagogů. Průzkum odhalil, že podle téměř tří čtvrtin učitelů se atmosféra ve třídách v posledních letech zhoršila.
autor Radek Maxa. Praha : Grada, 2025.
Účinné zvládání stresu je dnes klíčovou součástí sebeřízení a seberozvoje učitele. V praktické příručce pedagogové naleznou praktické způsoby, jak se stresem pracovat jako s běžnou součástí profese. Dozvíte se, jak stres vzniká, jak působí na organismus a jak ho efektivně zvládat, moderovat a předcházet mu.
autoři Milena Šubrtová a Miroslav Jindra, který vydal časopis Komenský : časopis pro učitele základní školy, ročník 149, číslo 3 (červen 2025) (2024/2025), strana 3-7.
Rozhovor s doc. Milenou Šubrtovou je věnován kursu na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně zaměřenému na historii a umělecké zobrazení parfému v evropské kultuře. Rozhovor se také věnuje významu vůní a parfémů v kultuře, literatuře a pedagogice. Kultivace smyslových vjemů, včetně olfaktorických (čichových), má význam v estetické výchově a rozvoji kognitivních schopností žáků a studentů.
autor Miloš Sládek. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2025.
Kniha je pokusem o celkové zpracování problematiky farních škol v Čechách v pobělohorském období. Vychází jak z pramenů archivní povahy, tak i z dobových literárních pramenů.
autoři Roman Petrenko a Jitka Bušková, který vydal časopis Školní poradenství v praxi : nový odborný časopis pro poradenské pracovníky, ročník 12, číslo 5 (2025), strana 14-17.
Článek se věnuje způsobům, jak mohou učitelé uchopit téma spánku a zásad spánkové hygieny ve školním prostředí. Některé zásady zdravého spánku nemohou žáci ovlivnit sami, přesto by měli být informováni o tom, jak lze jejich spánek zlepšit a možnosti zlepšení prodiskutovat s rodiči. Přímo ve škole mohou učitelé s žáky zkoušet relaxační techniky, které děti poté aplikují před spánkem, mohou diskutovat o vlivu modrého světla na kvalitu spánku či propojit téma spánku do výuky různých předmětů.
autor Antonín Václavík. Praha : Prostor, 2025.
Publikace nabízí originální a humorný pohled na současné české školství a každodenní praxi učitelů. Kniha ukazuje, že situace ve školách není tak kritická, jak bývá prezentována. Přesto představuje pestrou škálu pedagogických pochybení s cílem podpořit kvalitní výuku a posílit spolupráci mezi školou a rodinou.
autor Pavla Kicková, který vydal časopis Učitelské noviny : týdeník pro učitele a přátele školy, ročník 128, číslo 16 (2025), strana 22.
Článek je věnován výročnímu sněmu Společnosti pro předškolní výchovu, který se uskutečnil v Praze dne 11. dubna 2025. Autorka zde ve formě stručných anotací shrnuje program a obsah příspěvků jednotlivých přednášejících.
autorky Irena Trojanová a Zuzana Svobodová. Praha : Wolters Kluwer, 2025.
Kniha přináší nejen legislativní vymezení role třídního učitele a popis jeho činností, ale především konkrétní a použitelné nástroje pro každodenní praxi – od nastavení kompetenčního modelu, přes hodnocení a motivaci, až po přípravu třídních schůzek, triád a vedení rozhovorů s rodiči. Pomůže vedení školy jasně formulovat očekávání, nastavit podporu i systém odměňování. Zároveň však poskytuje třídnímu učiteli jasný rámec pro jeho práci – aby věděl, co je jeho úkolem, co může ovlivnit a na co má nárok.
autor Tomáš Zářecký, který vydal časopis Učitelské noviny : týdeník pro učitele a přátele školy, ročník 128, číslo 15 (2025), strana 14-15.
Článek je věnován problematice komunikačních modelů a situací, s nimiž se pedagogové setkávají a měli by umět s nimi pracovat. Autor se zde zabývá možnostmi v komunikaci jak mezi učitelem a žákem, tak i mezi učitelem a rodiči, a doporučuje si osvojit uváděné modely pro jejich osvědčenou funkčnost. Odkazuje přitom i na vlastní zkušenost jako učitele základní školy. V článku je popsány komunikační techniky včetně jejich jazyka.
= Inklúzia - sprístupňovanie - služby: výmena skúseností knižníc krajín V4 : zborník príspevkov z medzinárodného seminára knižníc a odborných pracovníkov z krajín V4, ktorý sa konal v dňoch 7.-9. októbra 2025 v Štátnej vedeckej knižnici v Banskej Bystrici
ed. Veronika Uhríková. Banská Bystrica : Štátna vedecká knižnica v Banskej Bystrici, 2025.
Sborník příspěvků z mezinárodního semináře knihoven a odborných pracovníků ze zemí V4, který se zaměřil na představení praktických přístupů, projektů a programů zaměřených na znevýhodněné skupiny obyvatel.
autor Hana Sotáková, který vydal časopis Aula : časopis pro vysokoškolskou a vědní politiku, ročník 31, číslo 1-2 (2023), strana 70-74.
Příspěvek je věnován specifickým aspektům psychologického poradenství při vysokoškolském studiu osob s poruchou autistického spektra (PAS). To se týká jak roviny studijních kompetencí, tak i osobnostního rozvoje. Autorka uvádí, že zatímco akademické nároky jsou studenti s PAS schopni zvládnout, problematická může být rovina kompetencí a osobnostní zralosti, zejména pak sociálně-emoční oblast. Je tedy třeba, aby právě tyto oblasti byly cílem poradenské podpory.
autoři Eva Koželuhová, Miroslava Škardová a Barbora Loudová Stralczynská. Praha : Raabe, [2025].
Publikace se věnuje problematice plánování v předškolním vzdělávání – od teoretických východisek kurikula po každodenní praxi ve třídách mateřských škol. Reaguje na aktuální výzvy v oblasti individualizace a kompetenčního rozvoje dětí s využitím konstruktivistických přístupů. Text je obohacen o praktické příklady dobré praxe, ukázky schémat integrovaných bloků a inovativní formy plánování, například spolupráci s dětmi či plánování vycházející z konkrétních situací.