Knihovna doporučuje

Článek

autor Ivo Kraus, který uveřejnil časopis Rozhledy matematicko-fyzikální : časopis pro studující středních škol a zájemce o matematiku, fyziku a informatiku, roč. 98, č. 2 (2023), s. 43-52.

Článek pojednává o třech fyzicích s českými kořeny, kteří získali Nobelovu cenu za fyziku: Wolfgang Pauli, Felix Bloch a Peter Andreas Grünberg. Je popsán život a dílo těchto vědců, jejich přínos k rozvoji fyziky a okolnosti, které vedly k jejich ocenění Nobelovou cenou. Druhá část článku se věnuje historii Nobelovy ceny, jejímu zakladateli Alfredu Nobelovi a pravidlům pro udělování cen.

 

Kniha

autoři Helena Zitková, Martina Hezká, Lenka Kopecká, Tomáš Blumenstein, Michal Ševčík. Prostějov : Svět vzdělání, 2025.

Jak ve škole smysluplně hodnotit, podporovat učení a motivovat děti k hlubšímu zájmu o poznání. Jak formativní přístup a přirozené učení založené na respektu k individualitě a kvalitních hodnotících nástrojích může výrazně přispět k rozvoji dětí, jejich vnitřní motivaci a zodpovědnosti za vlastní učení. Pomoc jak si udělat osobní sondu do vlastního pedagogického přístupu. Nabízí jednoduché návody a ukázky, zkušenosti z praxe, ale také argumenty, o které se můžete opřít, pokud jste se již cestou formativního přístupu vydali a chcete se ujistit ve své volbě. Náš průvodce je určen všem učitelům, kteří hledají nové inspirace a chtějí zlepšovat své pedagogické dovednosti.

Článek

autoři Zbyněk Němec, Tomáš Machalík a Zdeněk Svoboda, který otiskl časopis Řízení školy : odborný měsíčník pro ředitele škol, roč. 22, č. 9 (2025), s. 53-54.

Článek se zabývá metodikou Národního pedagogického institutu ČR, která slouží k identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním v mateřských, základních a středních školách. Cílem metodiky je přesněji zachytit žáky, u nichž se ve vzdělávání projevují bariéry vzniklé ze sociálních (ne zdravotních) příčin, a zajistit na to navázanou podporu. Metodika funguje na principu spolupráce pověřeného pracovníka a třídního učitele, kteří hodnotí u každého žáka sedm oblastí (domácí podpora, osvojení vyučovacího jazyka, problematické chování, motivace a docházka, soustředění a psychické potřeby, fyzické/materiální potřeby, spolupráce zákonného zástupce).

Kniha

autor Leon Furze[Praha] : Nezisková organizace AI dětem, z.s., 2025.

Kniha zpracovává klíčová témata jako etika generativní AI, vzdělávací politika nebo konkrétní strategie pro práci s nástroji generujícími text, obraz, video, zvuk i 3D obsah. Přináší pevné základy i inspiraci pro výuku v digitálním prostředí. Nabízí pohled na příležitosti i rizika, která tato technologie přináší od základních škol až po univerzity.

 

E-kniha

autoři Jiří Novosák, Tomáš Pavlas, Petr Suchomel a Hana Slaná. Praha : Česká školní inspekce, 2025.

Česká školní inspekce zveřejnila tematickou zprávu k programu KOMPAS, který se zaměřuje na podporu pedagogického řízení škol a posílení role ředitelů. Evaluace ukazuje, že více než 90 % zapojených škol díky cílené podpoře dosáhlo významného pokroku – od profesního rozvoje pedagogů přes řízení školy až po zlepšení klimatu a zavádění nových metod výuky.

 

Článek

autor Ivana Jurčo, který otiskl časopis Hudební výchova : časopis pro hudební a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní, roč. 33, č. 1 (2025), s. 12-17.

Studie se zabývá tématem pedagogické interpretace hudebnědramatického díla jako nástroje pro rozvoj kritického myšlení žáků. Autorka zde navrhuje inovativní přístup k takové interpretaci, který vychází z metodologie Petera A. Facioneho. Efektivitu této metody analyticky ověřuje za pomoci empirického výzkumu na žácích třetího ročníku konzervatoře, studujících obor hudebnědramatické umění.

Kniha

autor Aliza PressmanV Brně : Jan Melvil Publishing, 2025.

Principy rodičovství (vztahy, regulace, reflexe, pravidla a náprava) nabízejí praktický přístup k výchově dětí, zaměřený na budování silných vztahů, zvládání emocí, reflektování vlastních vzorců chování, stanovení jasných hranic a učení se z chyb.

Článek

autor Alexandra Košťálová, který otiskl časopis Speciál pro školní jídelny : příloha časopisu Řízení školy, roč. 11, č. 4 (2025), s. 2-3.

Článek informuje o plánované novele spotřebního koše, která zavádí novou skupinu potravin - celozrnné obiloviny. Ty budou muset tvořit minimálně čtvrtinu celkového množství obilovin ve školních jídelnách. Cílem této změny je zlepšení výživové hodnoty školního stravování. Článek dále představuje doporučené způsoby postupného zavádění celozrnných produktů do školních jídelníčků.

Kniha

autoři Klaudie Němečková a Alena HricováPraha : Grada, 2025.

Kniha přináší srozumitelný pohled na duševní zdraví dětí a dospívajících. Nabízí nejen teoretické ukotvení a přehled vědeckých poznatků, ale i praktické rady, jak rozpoznat varovné signály, jak s dětmi komunikovat o jejich emocích a jak budovat prostředí, v němž se mohou cítit bezpečně.

E-kniha

autoři Zdeněk Modráček et al. Praha : Česká školní inspekce, 2025.

Nízká motivace, poruchy chování, častá absence i chybějící rodinné zázemí – to jsou každodenní výzvy, se kterými se potýkají školy při zařízeních ústavní a ochranné výchovy. Nová tematická zpráva České školní inspekce ukazuje, že právě vzdělávání může hrát klíčovou roli v návratu těchto dětí do běžného života. Ale jen pokud dostane potřebnou podporu. Zpráva přináší konkrétní data o tom, jak fungují základní a střední školy při zařízeních, jaké mají výsledky, čím se liší od běžných škol a co jim nejvíce chybí. 

Článek

autoři Helena Zitková, Michal Ševčík, který otiskl časopis Řízení školy : odborný měsíčník pro ředitele škol, roč. 22, č. 7-8 (letní speciál) (2025), s. 14-16.

Článek se zabývá významem respektující a transparentní komunikace mezi školou a rodiči při vzdělávání dětí. Zdůrazňuje, že učitel by měl být profesionálem v komunikaci a budovat vztahy založené na důvěře a respektu. Článek identifikuje nevhodné způsoby komunikace (mocenský přístup, vyhrožování, obviňování, zesměšňování) a ukazuje, jak tyto způsoby mohou narušit důvěru a spolupráci. Nabízí praktické rady pro respektující komunikaci, včetně aktivního naslouchání, používání popisného jazyka a transparentního sdělování informací. 

Kniha

autor Jaroslava ŠevčíkováPraha : Portál, 2025.

Rozebírá aspekty wellbeingu ve školním prostředí a nabízí velké množství praktických rad, aplikací do vyučování a námětů pro práci se třídou.