Knihovna doporučuje

Článek

autorky Lucia Grepl Bauerová, který vydal časopis Psychologie dnes, ročník 31, číslo 1 (leden) (2025), strana 13-17.

Autorka poukazuje na potřebu celospolečenské změny v pohledu na toto období a zasazuje se o pochopení toho, že je potřeba se na něj začít připravovat dříve (jako je to s těhotenstvím). Zdůrazňuje potřebu otevřít se myšlence, že člověk sám si může vzít kompetence za svůj život do vlastních rukou a sám si vytvářet cíl svého života. Autorka vyjmenovává úskalí na cestě seniora k terapii a uvádí i některé důvody, které nakonec úspěšnosti samotné terapie zamezí.

Kniha

autor Ladislav PištoraPraha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2025.

Publikace přináší pohled na historický vývoj masových médií - tisku, filmu a rozhlasu na území českých zemí do konce první republiky. Důraz je kladen na kvantitativní rozměr: jaký byl počet vydávaných novin a časopisů, v jakém nákladu vycházely, jak spolu soupeřily české a německé tiskoviny, jak hustá byla síť biografů a kolik diváků navštěvovalo filmová představení. Opomenut není ani vývoj rozhlasu, který je doložen narůstajícím počtem posluchačů v různých regionech. 

Článek

autor Iva Hadj Moussa, který vydal časopis Psychologie dnes, ročník 31, číslo 1 (leden) (2025), strana 26-29.

Výzkumy ukazují, že staří lidé často zažívají lítost nad promarněnými příležitostmi, špatným rozhodutím, narušenými vztahy či nepovedenou výchovou. Nejnáročnější bývají rozkoly s dětmi, které vyústily ke vzájemnému odcizení. Dle autorky bývá důvodem neschopnost rodiče porozumět potřebám dítěte v různých fázích jeho vývoje, od potřeby bezpečí a lásky, přes podporu autonomie a sebevědomí po respektování individuality. Autorka zmiňuje i mezigenerační trauma a také poukazuje na souvislost mezi kvalitou vztahu v dětství na následnou péči potomka o stárnoucího rodiče. 

Kniha

autoři Lucie Mokrá, Pavla Paterová, Tomáš Pavlas, Petr Suchomel. Praha : Česká školní inspekce, 2025.

Tematická zpráva shrnuje zjištění výzkumu zabývajícího se spolupráci učitele s dalšími aktéry ve výuce (asistent pedagoga, jiného učitele aj. osoby) a stanovuje doporučení pro praxi.

Článek

autor Ivo Kraus, který uveřejnil časopis Rozhledy matematicko-fyzikální : časopis pro studující středních škol a zájemce o matematiku, fyziku a informatiku, roč. 98, č. 2 (2023), s. 43-52.

Článek pojednává o třech fyzicích s českými kořeny, kteří získali Nobelovu cenu za fyziku: Wolfgang Pauli, Felix Bloch a Peter Andreas Grünberg. Je popsán život a dílo těchto vědců, jejich přínos k rozvoji fyziky a okolnosti, které vedly k jejich ocenění Nobelovou cenou. Druhá část článku se věnuje historii Nobelovy ceny, jejímu zakladateli Alfredu Nobelovi a pravidlům pro udělování cen.

 

Kniha

autoři Helena Zitková, Martina Hezká, Lenka Kopecká, Tomáš Blumenstein, Michal Ševčík. Prostějov : Svět vzdělání, 2025.

Jak ve škole smysluplně hodnotit, podporovat učení a motivovat děti k hlubšímu zájmu o poznání. Jak formativní přístup a přirozené učení založené na respektu k individualitě a kvalitních hodnotících nástrojích může výrazně přispět k rozvoji dětí, jejich vnitřní motivaci a zodpovědnosti za vlastní učení. Pomoc jak si udělat osobní sondu do vlastního pedagogického přístupu. Nabízí jednoduché návody a ukázky, zkušenosti z praxe, ale také argumenty, o které se můžete opřít, pokud jste se již cestou formativního přístupu vydali a chcete se ujistit ve své volbě. Náš průvodce je určen všem učitelům, kteří hledají nové inspirace a chtějí zlepšovat své pedagogické dovednosti.

Článek

autoři Zbyněk Němec, Tomáš Machalík a Zdeněk Svoboda, který otiskl časopis Řízení školy : odborný měsíčník pro ředitele škol, roč. 22, č. 9 (2025), s. 53-54.

Článek se zabývá metodikou Národního pedagogického institutu ČR, která slouží k identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním v mateřských, základních a středních školách. Cílem metodiky je přesněji zachytit žáky, u nichž se ve vzdělávání projevují bariéry vzniklé ze sociálních (ne zdravotních) příčin, a zajistit na to navázanou podporu. Metodika funguje na principu spolupráce pověřeného pracovníka a třídního učitele, kteří hodnotí u každého žáka sedm oblastí (domácí podpora, osvojení vyučovacího jazyka, problematické chování, motivace a docházka, soustředění a psychické potřeby, fyzické/materiální potřeby, spolupráce zákonného zástupce).

Kniha

autor Leon Furze[Praha] : Nezisková organizace AI dětem, z.s., 2025.

Kniha zpracovává klíčová témata jako etika generativní AI, vzdělávací politika nebo konkrétní strategie pro práci s nástroji generujícími text, obraz, video, zvuk i 3D obsah. Přináší pevné základy i inspiraci pro výuku v digitálním prostředí. Nabízí pohled na příležitosti i rizika, která tato technologie přináší od základních škol až po univerzity.

 

E-kniha

autoři Jiří Novosák, Tomáš Pavlas, Petr Suchomel a Hana Slaná. Praha : Česká školní inspekce, 2025.

Česká školní inspekce zveřejnila tematickou zprávu k programu KOMPAS, který se zaměřuje na podporu pedagogického řízení škol a posílení role ředitelů. Evaluace ukazuje, že více než 90 % zapojených škol díky cílené podpoře dosáhlo významného pokroku – od profesního rozvoje pedagogů přes řízení školy až po zlepšení klimatu a zavádění nových metod výuky.

 

Článek

autor Ivana Jurčo, který otiskl časopis Hudební výchova : časopis pro hudební a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní, roč. 33, č. 1 (2025), s. 12-17.

Studie se zabývá tématem pedagogické interpretace hudebnědramatického díla jako nástroje pro rozvoj kritického myšlení žáků. Autorka zde navrhuje inovativní přístup k takové interpretaci, který vychází z metodologie Petera A. Facioneho. Efektivitu této metody analyticky ověřuje za pomoci empirického výzkumu na žácích třetího ročníku konzervatoře, studujících obor hudebnědramatické umění.

Kniha

autor Aliza PressmanV Brně : Jan Melvil Publishing, 2025.

Principy rodičovství (vztahy, regulace, reflexe, pravidla a náprava) nabízejí praktický přístup k výchově dětí, zaměřený na budování silných vztahů, zvládání emocí, reflektování vlastních vzorců chování, stanovení jasných hranic a učení se z chyb.

Článek

autor Alexandra Košťálová, který otiskl časopis Speciál pro školní jídelny : příloha časopisu Řízení školy, roč. 11, č. 4 (2025), s. 2-3.

Článek informuje o plánované novele spotřebního koše, která zavádí novou skupinu potravin - celozrnné obiloviny. Ty budou muset tvořit minimálně čtvrtinu celkového množství obilovin ve školních jídelnách. Cílem této změny je zlepšení výživové hodnoty školního stravování. Článek dále představuje doporučené způsoby postupného zavádění celozrnných produktů do školních jídelníčků.