Knihovna doporučuje

Kniha

autor Martina ŠvecováPraha : Grada, 2025.

Tato kniha pomáhá rodičům připravit děti na bezpečné a zodpovědné zvládání digitálního světa.

 

Článek

autor Veronika Machurková, který otiskl časopis Poradce ředitelky mateřské školy : aktuální informace a praktické rady pro řízení mateřské školy, roč. 14, č. 5 (leden 2025) (2024/2025), s. 36-39.

Článek představuje několik způsobů, jak začít s výukou angličtiny v mateřské škole. Klade důraz na přirozenost zapojení cizího jazyka do běžného dne v mateřské škole. Je doporučeno kromě samotného mluveného slova používat gesta, mimiku, zapojit lze obrázky nebo různé hry. Mimo zapojení angličtiny do každodenního režimu lze využít lektora, nebo připravení kroužku anglického jazyka mimo učitelovu pracovní dobu.

Článek

autor Natálie Jaššová a Vlasta Holéciová, který otiskl časopis Školní poradenství v praxi : nový odborný časopis pro poradenské pracovníky, roč. 12, č. 1 (2025), s. 22-24.

Článek představuje komplexní pohled ředitelky ZŠ Mgr. Natálie Jaššové na roli a význam sociálních pedagogů ve školách. Rozebírá jejich klíčový přínos v oblasti zlepšování školní docházky, komunikace s rodinami, řešení šikany, podpory sociálně znevýhodněných dětí a administrativního odbřemenění učitelů. Zdůrazňuje aktuální problematiku financování pozic sociálních pedagogů, které je v současnosti zajištěno pouze prostřednictvím dočasných projektů. Jaššová navrhuje konkrétní systémová řešení včetně legislativního ukotvení pozice v zákoně o pedagogických pracovnících, začlenění do katalogu prací a zajištění trvalého financování ze státního rozpočtu. 

Kniha

autor Julie ArcoulinPraha : Euromedia Group, 2025.

Někteří rodiče svým dětem ztěžují život a brání jim v rozvoji. Místo aby je podporovali, podkopávají jejich sebevědomí, manipulují s nimi a ovládají je. Autorka v optimistické, přímočaré a dojemné publikaci vysvětluje, jak rozpoznat toxické rodiče, jak se vymanit z jejich područí a zahojit si rány z dětství.

Článek

autor Radmil Švancar, který otiskl časopis Učitelské noviny : týdeník pro učitele a přátele školy, roč. 128, č. 10 (2025), s. 4-7.

Článek se zaměřuje na změny v oblasti školního poradenství, které přináší novela školského zákona. Diskutuje se zejména o nutnosti definovat činnosti školních poraden a jejich pracovníků, mezi něž patří speciální pedagogové, psychologové či asistenti pedagoga. Dále se řeší otázky týkající se odkladů školní docházky, role sociálních pedagogů a podpůrných opatření (např. druhý pedagog ve třídách). 

 

 

Kniha

autoři Alicja Leix, Daniela Kovářová a kolektiv. Praha : Wolters Kluwer, 2024.

Monografie nabízí unikátní, multidisciplinární pohled na problematiku tzv. patchworkových rodin, tj. rodin vzniklých rozchodem původních rodičů.

 

Článek

autoři Jan Fiala a Vladimíra Petrášková, který otiskl časopis Učitel matematiky, roč. 32, č. 3 (2024), s. 140-153.

Článek seznamuje čtenáře s tím, co jsou v matematice šance, jak se vypočítají a jak se odlišují od hodnoty pravděpodobnosti. Obsahuje 12 úloh s řešením, které jsou zaměřené na výpočet šancí a pravděpodobnosti, tyto úlohy jsou vhodné pro výuku matematiky druhého stupně základní školy.

Kniha

citace z knih a časopisů vybral, uspořádal, kolážemi a dobovými rytinami ilustroval Miroslav Huptych. Praha : Práh, 2024.

Bohatě ilustrovaná kniha představuje zvyky, zvyklosti, rituály, obřady a tradice z různých koutů světa, které autor sesbíral z dobových tiskovin.

 

E-kniha

autoři Lucie Mokrá, Zdeněk Modráček a Petr SuchomelPraha : Česká školní inspekce, 2025.

Jednou z významných činností, na kterých se Česká školní inspekce podílí, jsou konkurzní řízení na ředitele škol a školských zařízení. Cílem této zprávy je podat nejen přehledové informace o vyhlášení konkurzů, charakteristikách uchazečů, o průběhu konkurzů a jejich výsledku, ale také kontextové informace týkající se kritérií hodnocení, výsledků národního testování i maturitních zkoušek a počtů stížností. Tato tematická zpráva poskytuje cenné poznatky pro zřizovatele škol, vedoucí pracovníky, odbornou veřejnost i tvůrce vzdělávací politiky.

Článek

autor Dagmar Lesáková, který otiskl časopis Academia : súčasnosť a perspektíva vysokých škôl, roč. 35, č. 4 (2024), s. 9-21.

Předmětem studie je hodnocení 25 let trvajícího boloňského procesu ve vysokoškolském vzdělávání, který začal podpisem Boloňské deklarace v roce 1999. Cílem tohoto procesu bylo vytvořit větší soudržnost a kompatibilitu vysokoškolských systémů v Evropě a podpořit vzájemné uznávání diplomů, kvalitu vzdělávání a spolupráci mezi institucemi. Studie hodnotí dosažené výsledky, například implementaci tříúrovňového vzdělávacího systému a Evropského systému přenosu kreditů. I přes to, že proces přinesl značné pokroky, studie upozorňuje na problémy, jakými jsou nedostatečné finanční prostředky a selektivní implementace závazků.

Kniha

autor Max van ManenČeské Budějovice : Nakladatelství Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2024.

Zkoumá povahu vztahů mezi dospělými a dětmi. Na srozumitelných příkladech ukazuje, jak jednání učitelů, vychovatelů i rodičů závisí na citlivém porozumění, vstřícné pozornosti a tvořivé schopnosti jednat bezprostředně, starostlivě i vhodně, a přibližuje tak pedagogické fenomény, které jsou jádrem dobré pedagogické praxe.

 

Článek

autor Veronika Machurková, který otiskl časopis Poradce ředitelky mateřské školy : aktuální informace a praktické rady pro řízení mateřské školy, roč. 14, č. 3 (listopad 2024) (2024/2025), s. 40-43.

Článek se zabývá rolí mateřské školy v otázce rozvoje socioemočních dovedností skrze čtení. Když učitel dětem v mateřské škole předčítá, rozvíjí nejen jejich sluchovou paměť, ale dochází i k rozvoji motoriky, když nechá dítě otáčet stránky nebo k rozvoji držení těla během poslechu. Klíčová je možnost zapojení fantazie dítěte. Pohádky mohou sloužit i jako zdroj poučení, kdy se dítě naučí odpovědnosti za svoje chování, jako tak činí pohádkové postavy, učí se rozlišovat dobro a zlo apod.