Knihovna doporučuje

Článek

autor Petr Husník, který otiskl časopis Učitelské noviny : týdeník pro učitele a přátele škol, roč. 128, č. 11 (2025), s. 7.

Autor se v textu věnuje nedávno představeným modelovým školním vzdělávacím programům (ŠVP), které mají školám sloužit jako pomůcka při tvorbě vlastního kurikula, ale jejich využití není povinné. Základní školy mohou vycházet z těchto modelů, přičemž mohou jednotlivé pasáže i upravit nebo je celé převzít. Tato flexibilita však dle autora vyvolává otázky ohledně tvorby učebnic. V souvislosti s tím se počítá s přípravou učebních opor, jež nebudou přímo učebnicemi, ale metodickými materiály pro učitele.

Kniha

autoři Hana Kasíková, Josef Valenta (ed.). Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024.

Publikace je věnována kvalitativnímu zkoumání pojetí profese vysokoškolských učitelů připravujících budoucí učitele ZŠ a SŠ a jejich kariérních příběhů a akademických drah.

 

Článek

autor Iva Klaková, který otiskl časopis Poradce ředitelky mateřské školy : aktuální informace a praktické rady pro řízení mateřské školy, roč. 14, č. 7 (březen 2025) (2024/2025), s. 32-34.

Článek popisuje, co je syndrom vyhoření, fáze syndromu vyhoření a prevenci vyhoření. Pracovníci ve školství představují jednu z nejohroženějších skupin. Učiteli může pomoci "životní audit", kdy si na papír nakreslí kruh, rozdělí ho a do jednotlivých částí vypíše klíčové oblasti jako práce, rodina, zdraví, přátelé. Části poté vybarví podle pocitu, kdy odlišné barvy představují míru spokojenosti v dané oblasti. Tento náhled může pomoci zamyslet se nad životem, stanovit si priority a zaměřit se na slabé stránky. Článek doporučuje také hledat radost v každodenních maličkostech.

Kniha

autor Radka LojaPraha : Grada, 2025.

Kniha provede praktickými technikami koučinku a sebekoučinku, které pomohou porozumět sobě samým, překonat životní překážky a dosáhnout vlastních cílů.

 

Článek

autor Michaela Mlíčková Jelínková, který otiskl časopis Řízení školy : odborný měsíčník pro ředitele škol, roč. 22, č. 3 (2025), s. 53-55.

Článek se zabývá celosvětovým trendem regulace používání smartphonů ve školách, který se zintenzivnil po pandemii covidu-19. Desítky zemí, včetně většiny západní Evropy, zavádějí omezení (formou doporučení či legislativy) kvůli rostoucím důkazům o negativním vlivu smartphonů na soustředění, studijní výsledky, školní klima a socializaci žáků. Klíčovými impulsy pro regulaci jsou doporučení UNESCO a výsledky PISA 2022. I profesní organizace (např. ředitelé škol a učitelé) vyjadřují znepokojení. Řešení vyžaduje inovativní přístup a meziresortní dialog. Jako příklady zemí směřujících k regulaci jsou uvedeny Finsko a Francie.

Kniha

autor Romana Straussová a kolektiv. Praha : Grada Publishing, 2025.

Kniha v první části seznamuje čtenáře s novými poznatky vědy z dětské psychiatrie, neurologie, genetiky, klinické logopedie, psychologie. PAS je zasazena do kontextu neuro-vývojových poruch, které se často vzájemně překrývají a ovlivňují diferenciálně-diagnostický proces. Představena je časná diagnostika i genetika u PAS. Další kapitoly přibližují nejčastější komorbidity u autismu (ADHD, epilepsie, vývojovou poruchu jazyka). Pozornost je věnována jak rodičovství dítěte s PAS, tak důležitým milníkům vývoje dítěte. Druhá a třetí část publikace představuje světově unikátní intervenční program O.T.A.® u batolat.

 

Článek

autor Veronika Fiedlerová, který otiskl časopis Speciál pro střední školy : příloha časopisu Řízení školy, roč. 2025, č. 1 (2025), s. 1-3.

Článek se zabývá problematikou efektivního učení u středoškoláků, s důrazem na práci s textem. Na základě výzkumu České školní inspekce a poznatků vývojové psychologie autorka poukazuje na rozpor mezi očekáváním samostatnosti žáků a jejich reálnými učebními návyky. Zjišťuje, že žáci často využívají neefektivní strategie, jako je opakované čtení a zvýrazňování textu, které vedou pouze k povrchnímu zapamatování.

Kniha

autor Milan ŠrámekZlín : Heuréka CZ, 2024.

Kniha věnovaná problematice zpětné vazby ve formativním modelu vzdělávaní. Autor si klade za cíl ukázat pedagogům zásadní rozdíl mezi tzv. "regulací", "korekcí" a "formací" žákova myšlení a učení.

 

Článek

autor Markéta Librová, který otiskl časopis Třídní učitel a vedení třídy, roč. 2025, č. 1 (I.čtvrtletí) (2025), s. 30-32.

Článek se věnuje diferenciaci výuky a tipům, jak lze výuku přizpůsobit různým skupinám žáků. Jsou představeny tři učební styly - styl vizuální, auditivní a kinetický. Prostřednictvím dotazníku může učitel zjistit, jaký učební styl převládá mezi jeho žáky a na základě zjištění výuku upravit. Pro ilustraci je uvedena aplikace diferenciace výuky u různých předmětů různých ročníků základních škol.

 

Kniha

autor Jan BartákPraha : Grada, 2025.

Kniha se ve svých kapitolách zabývá sociální inteligencí, utvářením a rozvíjením vztahů, konflikty a jejich řešením, uměním vyjednávat. Stranou nezůstávají ani problematické okruhy v rámci porozumění a dorozumění.

 

Článek

autor Michal Černý, který otiskl časopis Řízení školy : odborný měsíčník pro ředitele škol, roč. 22, č. 2 (2025), s. 15-16.

Článek se zabývá plánovanou změnou hodnocení žáků v nejnižších ročnících základních škol v ČR. Ministerstvo školství připravuje zrušení klasifikace známkami v 1. a 2. třídách ZŠ, které má být realizováno od září 2027 (1. třídy) a 2028 (2. třídy). Místo známek bude zavedeno slovní nebo kriteriální hodnocení. Hlavními důvody pro tuto změnu jsou negativní vliv známkování na vnitřní motivaci žáků a nízká vypovídací hodnota známek. Pro implementaci změny byla zřízena pracovní skupina, která připravuje metodickou podporu pro učitele. Cílem je podpořit formativní způsob hodnocení, který poskytuje žákům konkrétnější zpětnou vazbu a návrhy na zlepšení.

Kniha

autor Erik H. EriksonPraha : Portál, 2022.

Obsáhlá práce významného amerického psychoanalytika se zabývá fenoménem dětství a dětským vývojem ve vztahu ke společnosti. Dále rozpracovává i vývojové fáze v dospělosti a stáří.