Knihovna doporučuje

Článek

autoři Jan Fiala, Marika HrubešováTomáš Roskovec, který otiskl časopis Rozhledy matematicko-fyzikální : časopis pro studující středních škol a zájemce o matematiku, fyziku a informatiku, roč. 99, č. 4 (2024), s. 16-27.

Článek prezentuje praktické aplikace harmonického průměru ve fyzice, finančnictví a ekonomii. Autoři definují harmonický průměr a jeho varianty, poté demonstrují jeho využití v různých oblastech. Ve fyzice jsou to výpočty průměrné rychlosti, hustoty směsí a slitin, času výroby strojů a paralelních elektrických obvodů. V ekonomické části článek ukazuje použití při stanovování průměrných cen zboží, analýze akciových portfolií a měnových kurzů.

Kniha

autor Tomáš JaníkBrno : Masarykova univerzita, 2025.

Sbírka dvanácti rozhovorů, které vedl Tomáš Janík s představiteli české i zahraniční pedagogiky na téma obraty ve výchově a vzdělávání. Dotazovaní své odpovědi situovali do širšího časového rámce. Často do období modernity - zejména reformně pedagogického hnutí z přelomu 19. a 20. století.

Článek

autoři Linda Koutová Iva Traxmandlová, který otiskl časopis Arnica : acta rerum naturalium didactica : časopis pro rozvoj přírodovědného vzdělávání, roč. 2024, č. 1-2 (2024), s. 29-35.

Článek popisuje využití mobilního telefonu pro dokumentaci pozorování mikroskopování rostlin na základní škole. Popisuje metodiku přípravy nativních preparátů z osmi běžně pěstovaných pokojových rostlin, jako jsou vánoční kaktus, lopatkovec, toulitka apod.. Každá z rostlin je ve stručnosti popsána. Ppopis obsahuje zařazení do čeledi a rodu, oblast výskytu apod. Využití mobilního telefonu motivuje žáky k pečlivější práci a usnadňuje zpětnou analýzu pozorovaných objektů.

 

Kniha

autor Michal KolářPraha : Portál, 2025.

Věnuje se léčbě šikany a obrací pozornost na nové skutečnosti, jako je kyberšikana, šikana učitelů, projevy šikany v mateřských školách. Jedna kapitola se věnuje rodičům, kteří hledají pomoc při šikanování svých dětí.

 

Článek

autor Dagmar Petišková, který otiskl časopis Komenský : časopis pro učitele základní školy, roč. 149, č. 1 (listopad 2024) (2024/2025), s. 28-33.

Příspěvek se zaměřuje na problematiku přepisu ukrajinských jmen do češtiny, která je čím dál aktuálnější vzhledem k rostoucímu počtu ukrajinských dětí ve školách. Tyto děti přicházejí se jmény zapsanými v několika variantách: v ukrajinské cyrilici, anglické latince a české latince. Autorka poukazuje na nejednoznačnost a problémy spojené s přepisem jmen, zejména pokud jde o příjmení, která se v českém prostředí mnohdy přepisují nesprávně. Dále se zabývá rozdíly mezi transliterací a transkripcí, což jsou dva způsoby přepisu cyrilice do latinky.

Kniha

autor Denisa HejlováPraha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2025.

Představuje základní postupy, metody, nástroje a taktiky, které se ve strategické komunikaci uplatňují. Na zřeteli má přitom měnící se prostředí digitální komunikace a digitálních technologií. V neposlední řadě rozebírá důležitá etická dilemata.

Článek

autor Petr Husník, který otiskl časopis Učitelské noviny : týdeník pro učitele a přátele škol, roč. 128, č. 11 (2025), s. 7.

Autor se v textu věnuje nedávno představeným modelovým školním vzdělávacím programům (ŠVP), které mají školám sloužit jako pomůcka při tvorbě vlastního kurikula, ale jejich využití není povinné. Základní školy mohou vycházet z těchto modelů, přičemž mohou jednotlivé pasáže i upravit nebo je celé převzít. Tato flexibilita však dle autora vyvolává otázky ohledně tvorby učebnic. V souvislosti s tím se počítá s přípravou učebních opor, jež nebudou přímo učebnicemi, ale metodickými materiály pro učitele.

Kniha

autoři Hana Kasíková, Josef Valenta (ed.). Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2024.

Publikace je věnována kvalitativnímu zkoumání pojetí profese vysokoškolských učitelů připravujících budoucí učitele ZŠ a SŠ a jejich kariérních příběhů a akademických drah.

 

Článek

autor Iva Klaková, který otiskl časopis Poradce ředitelky mateřské školy : aktuální informace a praktické rady pro řízení mateřské školy, roč. 14, č. 7 (březen 2025) (2024/2025), s. 32-34.

Článek popisuje, co je syndrom vyhoření, fáze syndromu vyhoření a prevenci vyhoření. Pracovníci ve školství představují jednu z nejohroženějších skupin. Učiteli může pomoci "životní audit", kdy si na papír nakreslí kruh, rozdělí ho a do jednotlivých částí vypíše klíčové oblasti jako práce, rodina, zdraví, přátelé. Části poté vybarví podle pocitu, kdy odlišné barvy představují míru spokojenosti v dané oblasti. Tento náhled může pomoci zamyslet se nad životem, stanovit si priority a zaměřit se na slabé stránky. Článek doporučuje také hledat radost v každodenních maličkostech.

Kniha

autor Radka LojaPraha : Grada, 2025.

Kniha provede praktickými technikami koučinku a sebekoučinku, které pomohou porozumět sobě samým, překonat životní překážky a dosáhnout vlastních cílů.

 

Článek

autor Michaela Mlíčková Jelínková, který otiskl časopis Řízení školy : odborný měsíčník pro ředitele škol, roč. 22, č. 3 (2025), s. 53-55.

Článek se zabývá celosvětovým trendem regulace používání smartphonů ve školách, který se zintenzivnil po pandemii covidu-19. Desítky zemí, včetně většiny západní Evropy, zavádějí omezení (formou doporučení či legislativy) kvůli rostoucím důkazům o negativním vlivu smartphonů na soustředění, studijní výsledky, školní klima a socializaci žáků. Klíčovými impulsy pro regulaci jsou doporučení UNESCO a výsledky PISA 2022. I profesní organizace (např. ředitelé škol a učitelé) vyjadřují znepokojení. Řešení vyžaduje inovativní přístup a meziresortní dialog. Jako příklady zemí směřujících k regulaci jsou uvedeny Finsko a Francie.

Kniha

autor Romana Straussová a kolektiv. Praha : Grada Publishing, 2025.

Kniha v první části seznamuje čtenáře s novými poznatky vědy z dětské psychiatrie, neurologie, genetiky, klinické logopedie, psychologie. PAS je zasazena do kontextu neuro-vývojových poruch, které se často vzájemně překrývají a ovlivňují diferenciálně-diagnostický proces. Představena je časná diagnostika i genetika u PAS. Další kapitoly přibližují nejčastější komorbidity u autismu (ADHD, epilepsie, vývojovou poruchu jazyka). Pozornost je věnována jak rodičovství dítěte s PAS, tak důležitým milníkům vývoje dítěte. Druhá a třetí část publikace představuje světově unikátní intervenční program O.T.A.® u batolat.