Knihovna doporučuje
autoři Redakce časopisu Týdeník školství, který otiskl časopis Týdeník školství, roč. 33, č. 21-22 (2025), s.17.
Článek pojednává o stavu učebnic v českých školách. České děti často používají učebnice, které jsou staré i více než 10 let, a průměrné stáří učebnic v ČR je 9 let, což je jedno z nejvyšších čísel v Evropě. Přestože je český učebnicový trh vysoce konkurenceschopný a nabízí kvalitní a moderní učebnice za výhodné ceny, problémem zůstává nedostatek financí pro školy. Článek srovnává situaci v ČR s jinými evropskými zeměmi, kde jsou učebnice často dotovány nebo mají kratší životní cyklus.
autor Sonia Ali. Praha : Portál, 2025.
Cílem příručky je pomoci osobám s ADHD zvládat vlastní emoce. Představuje speciální intervenční program autorky, který lze použít ve škole i v domácím prostředí.
autor Jaromír Tomčík a Blanka Kamenská, který otiskl časopis Speciál pro střední školy : příloha časopisu Řízení školy, č. 3 (2025), strana 10-12.
Rozhovor s Jaromírem Tomčíkem, učitelem ekonomických předmětů na Střední odborné škole podnikání a obchodu v Prostějově, který získal titul Ekonomický Ámos za svou inovativní výuku. Ocenění Ekonomický Ámos je určeno středoškolským vyučujícím ekonomicky zaměřených předmětů, kteří přispívají k rozvoji finanční gramotnosti. Tomčík zdůrazňuje význam reálných příkladů a praktických zkušeností ve výuce ekonomie.
autor Frank G. Anderson, Martha Sweezy, Richard C. Schwartz. Praha : Portál, 2025.
Předkládaný manuál poskytuje vodítka pro práci s klienty, kteří zažili trauma, narušení vazby a různé další psychické obtíže. Je založena na terapii zvané terapie systémů vnitřní rodiny (IFS). Stručně a přehledně předkládá kazuistiky, techniky, přehledy, tipy, diagnostické postupy a cvičení terapeutům různých směrů.
autoři Jiří Novosák a Petr Suchomel. Praha : Česká školní inspekce, 2025.
Jednotné přijímací zkoušky (JPZ) a maturitní zkouška (MZ) jsou dvě významné etapy vzdělávací dráhy žáků. Tematická zpráva se zaměřuje na souvislost mezi výsledky maturitní a jednotné přijímací zkoušky, rozdíly mezi školami a jejich přidanou hodnotu. Výsledky ukazují, že úspěšnost u maturit silně navazuje na výsledky z JPZ – žáci s nižším skóre u přijímaček zpravidla dosahují slabších výsledků i u maturit.
autoři Jindřich Bečvář a Martina Bečvářová, který otiskl časopis Pokroky matematiky, fyziky a astronomie, roč. 70, č. 1 (2025), s. 38-54.
Článek se věnuje učitelskému rodu Rádlů, jehož členové v 19. století učili v obci Dýšina nedaleko Plzně či v jejím okolí a byli oblíbenými učiteli. Zakladatelem učitelské rodinné tradice byl Jan Rádl (1787-1863), v učitelském řemesle na něj navázali jeho dva synové, dva vnuci, jedna vnučka a jedna pravnučka. Nedostatek učebnic a učebních pomůcek vedl Jana Rádla k sepsání učebnice počítání zpaměti s názvem Uwedenj k snadnému, rychlému a gistému Zpamětipočjtánj.
autor Timothy Snyder. V Praze : Paseka : Prostor, 2025.
Autor ve své nové knize rozvíjí myšlenky F. Fanona, V. Havla, L. Kołakowského, E. Steinové a S. Weilové. Kniha se snaží především odpovědět na otázku: Jaké postoje a praktické kroky nám dovolí zformovat typ státu, ve kterém budeme vzkvétat my i budoucí generace?
autor Lucie Zormanová, který otiskl časopis Poradce ředitelky mateřské školy : aktuální informace a praktické rady pro řízení mateřské školy, roč. 14, č. 9 (květen 2025) (2024/2025), s. 39-43.
Výuka angličtiny podle Helen Doronové je vhodná pro děti od 3 měsíců do 14 let a klade důraz na zapojení všech smyslů, kdy se děti učí poslechem, vizuálně i pohybem, při učení jsou využívány písně, říkanky či pohádky. Dětská matematika podle Edyty Gruszczyk-Kolczyńské je složená ze tří oblastí (prostorová orientace, rytmus a algoritmus, počítání), kdy se dítě učí především prostřednictvím pozorování a uvědomování si okolního světa. Výuka čtení podle Ireny Majchrazkové se někdy nazývá výuka čtení na základě jména – učitel píše jméno dítěte, dítě se seznamuje s tvarem písmen, která, díky tomu, že jsou obsažená v jeho jméně, zvukově zná - a to v něm vzbuzuje pozitivní emoce. Všechny tři formy učení jsou založené na učení přirozenou formou.
autoři Alyssa Blask Campbell a Lauren Stauble. Bratislava : NOXI, 2025.
Poskytuje nástroje pro zvládání nejrůznějších stresových situací při výchově dětí, jako jsou záchvaty vzteku, odmítání jít do školy nebo jít spát a záchvaty pláče.
autor Karin van Doesum, který otiskl časopis Školní poradenství v praxi : nový odborný časopis pro poradenské pracovníky, ročník 12, číslo 3 (2025), strana 16-17.
Rozhovor se zabývá problematikou dětí, jejichž rodiče trpí duševním onemocněním. Pro takovéto děti se používá zkratka COPMI (Children of Parents with a Mental Illness). Autorka programu ChildTalks+ v Holandsku v rozhovoru probírá výzvy, kterým tyto děti čelí. COPMI často prožívají stres, nejistotu a pocity viny kvůli chování svých rodičů. Program ChildTalks+ je intervencí zaměřenou na podporu těchto dětí a rodičů skrze otevřenou komunikaci a edukaci o duševním onemocnění.
autor Susan Goldin-Meadow. Praha : Stanislav Juhaňák - Triton, 2025.
Autorka nás ve své knize bere na fascinující výpravu do světa gestikulace a jejího významu pro mezilidskou komunikaci a duševní život.
autor Radka Charvátová, který otiskl časopis Učitelský měsíčník : odborný časopis pro pedagogy, roč. 6, č. 4 (2025), s. 26-27.
Článek pojednává o problematice stresu u dětí ve školním prostředí. Analyzuje příčiny stresu, mezi které patří především vysoké nároky na výkon, šikana, strach z neúspěchu, přetížení aktivitami a rodinné problémy. Nabízí ucelený pohled na možnosti řešení stresu z perspektivy učitelů i rodičů. Doporučuje konkrétní strategické přístupy, jako jsou vytváření pozitivního klimatu ve třídě, individuální přístup k žákům, podpora otevřené komunikace, relaxační techniky a rozvoj emoční inteligence.