Knihovna doporučuje
autor Markéta Librová, který otiskl časopis Třídní učitel a vedení třídy, roč. 2025, č. 1 (I.čtvrtletí) (2025), s. 30-32.
Článek se věnuje diferenciaci výuky a tipům, jak lze výuku přizpůsobit různým skupinám žáků. Jsou představeny tři učební styly - styl vizuální, auditivní a kinetický. Prostřednictvím dotazníku může učitel zjistit, jaký učební styl převládá mezi jeho žáky a na základě zjištění výuku upravit. Pro ilustraci je uvedena aplikace diferenciace výuky u různých předmětů různých ročníků základních škol.
autor Jan Barták. Praha : Grada, 2025.
Kniha se ve svých kapitolách zabývá sociální inteligencí, utvářením a rozvíjením vztahů, konflikty a jejich řešením, uměním vyjednávat. Stranou nezůstávají ani problematické okruhy v rámci porozumění a dorozumění.
autor Michal Černý, který otiskl časopis Řízení školy : odborný měsíčník pro ředitele škol, roč. 22, č. 2 (2025), s. 15-16.
Článek se zabývá plánovanou změnou hodnocení žáků v nejnižších ročnících základních škol v ČR. Ministerstvo školství připravuje zrušení klasifikace známkami v 1. a 2. třídách ZŠ, které má být realizováno od září 2027 (1. třídy) a 2028 (2. třídy). Místo známek bude zavedeno slovní nebo kriteriální hodnocení. Hlavními důvody pro tuto změnu jsou negativní vliv známkování na vnitřní motivaci žáků a nízká vypovídací hodnota známek. Pro implementaci změny byla zřízena pracovní skupina, která připravuje metodickou podporu pro učitele. Cílem je podpořit formativní způsob hodnocení, který poskytuje žákům konkrétnější zpětnou vazbu a návrhy na zlepšení.
autor Erik H. Erikson. Praha : Portál, 2022.
Obsáhlá práce významného amerického psychoanalytika se zabývá fenoménem dětství a dětským vývojem ve vztahu ke společnosti. Dále rozpracovává i vývojové fáze v dospělosti a stáří.
autor Martina Švecová. Praha : Grada, 2025.
Tato kniha pomáhá rodičům připravit děti na bezpečné a zodpovědné zvládání digitálního světa.
autor Veronika Machurková, který otiskl časopis Poradce ředitelky mateřské školy : aktuální informace a praktické rady pro řízení mateřské školy, roč. 14, č. 5 (leden 2025) (2024/2025), s. 36-39.
Článek představuje několik způsobů, jak začít s výukou angličtiny v mateřské škole. Klade důraz na přirozenost zapojení cizího jazyka do běžného dne v mateřské škole. Je doporučeno kromě samotného mluveného slova používat gesta, mimiku, zapojit lze obrázky nebo různé hry. Mimo zapojení angličtiny do každodenního režimu lze využít lektora, nebo připravení kroužku anglického jazyka mimo učitelovu pracovní dobu.
autor Natálie Jaššová a Vlasta Holéciová, který otiskl časopis Školní poradenství v praxi : nový odborný časopis pro poradenské pracovníky, roč. 12, č. 1 (2025), s. 22-24.
Článek představuje komplexní pohled ředitelky ZŠ Mgr. Natálie Jaššové na roli a význam sociálních pedagogů ve školách. Rozebírá jejich klíčový přínos v oblasti zlepšování školní docházky, komunikace s rodinami, řešení šikany, podpory sociálně znevýhodněných dětí a administrativního odbřemenění učitelů. Zdůrazňuje aktuální problematiku financování pozic sociálních pedagogů, které je v současnosti zajištěno pouze prostřednictvím dočasných projektů. Jaššová navrhuje konkrétní systémová řešení včetně legislativního ukotvení pozice v zákoně o pedagogických pracovnících, začlenění do katalogu prací a zajištění trvalého financování ze státního rozpočtu.
autor Julie Arcoulin. Praha : Euromedia Group, 2025.
Někteří rodiče svým dětem ztěžují život a brání jim v rozvoji. Místo aby je podporovali, podkopávají jejich sebevědomí, manipulují s nimi a ovládají je. Autorka v optimistické, přímočaré a dojemné publikaci vysvětluje, jak rozpoznat toxické rodiče, jak se vymanit z jejich područí a zahojit si rány z dětství.
autor Radmil Švancar, který otiskl časopis Učitelské noviny : týdeník pro učitele a přátele školy, roč. 128, č. 10 (2025), s. 4-7.
Článek se zaměřuje na změny v oblasti školního poradenství, které přináší novela školského zákona. Diskutuje se zejména o nutnosti definovat činnosti školních poraden a jejich pracovníků, mezi něž patří speciální pedagogové, psychologové či asistenti pedagoga. Dále se řeší otázky týkající se odkladů školní docházky, role sociálních pedagogů a podpůrných opatření (např. druhý pedagog ve třídách).
autoři Alicja Leix, Daniela Kovářová a kolektiv. Praha : Wolters Kluwer, 2024.
Monografie nabízí unikátní, multidisciplinární pohled na problematiku tzv. patchworkových rodin, tj. rodin vzniklých rozchodem původních rodičů.
autoři Jan Fiala a Vladimíra Petrášková, který otiskl časopis Učitel matematiky, roč. 32, č. 3 (2024), s. 140-153.
Článek seznamuje čtenáře s tím, co jsou v matematice šance, jak se vypočítají a jak se odlišují od hodnoty pravděpodobnosti. Obsahuje 12 úloh s řešením, které jsou zaměřené na výpočet šancí a pravděpodobnosti, tyto úlohy jsou vhodné pro výuku matematiky druhého stupně základní školy.
citace z knih a časopisů vybral, uspořádal, kolážemi a dobovými rytinami ilustroval Miroslav Huptych. Praha : Práh, 2024.
Bohatě ilustrovaná kniha představuje zvyky, zvyklosti, rituály, obřady a tradice z různých koutů světa, které autor sesbíral z dobových tiskovin.