Ve spolupráci České společnosti pro výzkum 18. století a Národního pedagogického muzea a knihovny Jana Amose Komenského se bude v Praze ve dnech 6. – 7. listopadu 2025 konat
X. (mezinárodní) bienále České společnosti pro výzkum 18. století
Zavedení všeobecné školní docházky a školská reforma na konci 18. století v habsburské monarchii a dalších středoevropských regionech
Zdroj vyobrazení: https://encyklopedie.ckrumlov.cz/img.php?img=1945&LANG=en
Přesně před 250 lety, v roce 1775, byla v habsburské monarchii vydána Kniha methodní Ignaze Felbigera, první konkrétní krok vyplývající ze školského zákona vydaného v prosinci roku 1774. Na základě Felbigerova školského zákona byl dne 2. srpna 1777 přijat také organizační školský řád pro Uhry, Ratio educationis totiusque rei literariae per regnum Hungariae et provincias eidem adnexas (Soustava výchovy a školního vzdělávání v Uherském království a k němu připojených provinciích).
Shodou řady okolností byly zhruba ve stejné době iniciovány také další zásadní počiny na poli elementárního vzdělání ve střední Evropě, které vybízí ke srovnávacímu pohledu: v roce 1774 vznikl v Dessau vzdělávací ústav Philantropinum a Polsku byla z iniciativy krále Stanisława Augusta Poniatowského v roce 1773 zřízena Komise národního vzdělávání – první centrální instituce pro vzdělávání na světě, která převzala personál a budovy zrušených jezuitských škol. O dva roky později byla ve Varšavě založena Společnost pro elementární knihy, která měla za úkol vytvářet učebnice.
Cílem X. bienále České společnosti pro výzkum 18. století je zmapování a komparace nových výchovných a výukových modelů, které se v té době formovaly nejen v různých zemích habsburské monarchie, ale také v dalších regionech střední Evropy, především pak německých a polských.
Možná témata (okruhy) konferenčních příspěvků:
- budování školské sítě, organizační a finanční podmínky a překážky
- organizace státního dohledu na školství
- scholarizace a alfabetizace prostých poddaných; možnosti a limity školské docházky
- škola jako nástroj disciplinace a občanské loajality
- role středních škol, vztah k tradičním gymnáziím (latinským / řádovým školám)
- problematika školních budov a jejich vybavení
- školní každodennost, výuka a učitelé
- role učitele ve společnosti
- metodika vyučování a tvorba učebnic
- vzdělávání učitelů a jejich hmotné zabezpečení
- budování a reorganizace evangelického a židovského školství
- domácí vzdělávání a jeho kontrola
- výchova a vzdělávání dětí
- vzdělanci a jejich role při reformě školství
- univerzitní reformy po zrušení jezuitského řádu – fakulty filozofické a teologické
Místo konání: Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, Valdštejnská 20, Praha 1.
Vybrané příspěvky budou po řádném recenzním řízení publikovány v časopise ČSVOS – Cornova (ERIH+, SCOPUS, DOAJ), případně v jiném srovnatelném periodiku.
Zájemci o účast mohou zaslat anglický abstrakt svého příspěvku v rozsahu půl až jedné strany (cca 400 až 700 slov) do 15. června 2025 na adresu osmnacte.stoleti@gmail.com.
Za organizátory:
Doc. Daniela Tinková, PhD., Filozofická fakulta Univerzity Karlovy; ČSVOS
daniela.tinkova@ff.cuni.cz
Mgr. Martina Halířová, PhD., Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského
halirova@npmk.cz